Search This Blog

Kisah 10 Ekor Katak

.....

Terdapat satu menara yang tinggi. Di puncak menara itu ada satu bendera.

Dibawah menara tersebut ada 10 ekor katak. Kesemuanya ditugaskan utk mengambil & membawa bendera tersebut turun.

Katak pertama : “huh….tingginya menara ni… kita tak boleh panjat ni..kalau jatuh sia2 hidup kita…” lalu ia memutuskan utk tidak naik langsung menara tersebut.

Katak2 yang terdengar kata2 kata pertama itu, semangat mereka sedikit lemah…tetapi 9 katak yang lain terus memulakan pendakian meninggalkan katak pertama dibawah.

Sampai di peringkat pertama. Katak kedua bersuara. “adoi…penat la…mcm nak tercabut kaki ni….aku surrender lah..” maka katak kedua pun berhentilah setakat itu…katak2 yg lain pun meneruskan perjuangan….

Tiba ke peringkat kedua, katak ketiga plk mengalah…tak larat katanya….sambil mengajak katak2 yg lain utk turut mengalah sepertinya..

Tetapi katak2 yg lain masih bersemangat utk mendaki, walaupun ditelinga mereka masih teriang2 kata2 katak2 yg sudah mengalah…

Akhirnya, satu demi satu katak2 itu mengalah dengan bermacam2 alasan, tapi tinggallah seekor katak sahaja yg sampai kemuncak, katak kesepuluh itulah yg berjaya membawa bendera itu turun.

Sampai dibawah, katak2 lain kagum dgn pencapaian katak tersebut, mereka pun bertanya apa rahsia kejayaan katak itu sehingga berjaya sampai puncak menara & membawa bendera itu turun. Pada mereka, ia adalah mustahil. Kecuali katak pertama je yg x minat nak tanya, sebab memang dari awal dia tak minat nak panjat. Seekor demi seekor katak bertanya pada katak ke sepuluh itu, tetapi langsung tak diendahkan. Huh..katak2 lain mula bersuara, mentang2 dah power, dah berjaya, sombong la plk…



Agak2 tuan puan kenapa katak tersebut sombong, kenapa katak ke sepuluh itu tidak mahu berkongsi kejayaannya dgn katak2 yg lain?



Jawapan:



Sebab katak kesepuluh itu pekak…dia langsung tak dengar suara2 yg mampu melemahkan semangat…dia hanya focus pada satu sahaja itu naik ke menara, dan bawa turun bendera.. jika katak ke sepuluh tidak pekak, pasti dia juga akan mengalah seperti katak2 yg lain.



Pengajaran dari cerita ini, jadilah seperti katak pekak. Buat apa sahaja tanpa pedulikan kata2 org lain, sebab di sekeliling kita akan ada bermacam ragam org yg tak senang dgn apa yg kita buat. Lebih2 lagi jika perkara yg kita buat itu mampu melonjakkan nama & reputasi kita. Mereka di sekeliling kita akan sedaya upaya meracuni pemikiran kita utk jadikan kita lemah dan putus asa… BUAT SAJA…PASTI HASILNYA KAMU BANGGAKAN!!

1 comment:

cik wan Debab!! said...

i like ur blog very much..mohon beri tunjuk ajar..terima kasih

Related Posts with Thumbnails

Followers