Search This Blog

Kisah 3 Budak Hitam

.....

Ada 3 org budak..mereka bermain-main ditaman larangan di istana raja sgt murka, ketiga-tiga budak itu ditangkap..dan 3 budak itu disumpah menjadi budak hitam.

Mereka bertiga dibuang negeri & ditempatkan dlm hutan yg tebal. Mereka sgt sedih..sudahlah disumpah jadi hitam..lepas tu kena buang negeri pulak..apa la nasibbbb…

Sedang mereka tercari2 jalan keluar dari hutan itu, tiba2.... Mereka menemui sebiji botol..pelik benar botol itu…

Didalam botol itu terdapat seekor jin.

Jin berkata “hai manusia....jika kau lepaskan aku, aku akan tunaikan satu permintaan setiap seorg”.

..pada mulanya...3 bdk itam itu amat takut...

Huh...jgn lepaskan kata seorg budak.
Klu kita lepaskan, klu dia ngaappp kita mcm mana?

Akhirnya selepas beberapa kali berfikir, bertengkar, ketawa, menangis…mereka pun sebulat suara…
Jin tersebut pun dilepaskan...

Jeng..jeng....keluarlah seekor jin yang comel dgn menggeliat2 badan mcm kucing..
“hooooooi budak...cepat beritahu permintaan kamu” kata jin tersebut ala-ala mak nyah…
Bdk itam yg pertama pun berkata....

Jin..aku nak kulit aku putih seperti sedia kala....
Plupppp.. Bdk itu pun jadi putih seperti sedia kala..dah tak itam mcm kena sumpah td..
Maka seronoknya budak itu…

Pastu, bdk kedua plk...die jugak nak putih sperti sediakala
Jeng..jeng....bdk yg kedua pun jadi putih mcm dulu2. Menari2 gembira budak kedua tu lepas dah jadi putih semula…

Bila smpi giliran bdk yg ketiga...
Agak2 apa yg dia mintak dr jin?...
Ape? Mintak jadi kaya?? Bukan la….teka lagi..teka lagi….

Akhirnya…
Bdk ketiga tu minta pada jin...
“en.jin...ko jadikan kwn2 aku itam semula...mana boleh aku itam, diorg semua putih.....”
Maka, ketiga2 bdk tu pun kekal la jadi itam
Sebab, dengki punya pasal.....

Pengajaran dalam cerita diatas.. Dalam hidup kita ini, penuh dengan pelbagai dugaan…
Bermacam ragam kawan2 kita miliki..ada yg depan kita baik sgt2…tapi bila dibelakang..huh dia la penentang utama kita..
Ada yg sanggup bergolok gadai membantu kita..tak kurang ada teman2 yg menjadi kwn bila kita senang sahaja.

Akan ada orang yg mula dengki & iri hati. Pelbagai cara mereka lakukan utk menjatuhkan kita..utk kita sama2 tidak berjaya seperti mereka.

Kuatkan semangat jika berdepan orang2 sebegini…mereka akan terus meracuni pemikiran kita supaya kita hilang fokus utk berjaya dan mengejar impian kita.

1 comment:

Syahid said...

Terfikir sejenak lepas membaca entri ni. "Mana nak cari jin tu ek?" =P

-memang sikap buruk org kita. 1.hasad dengki, 2.nak untung mudah

aku pun tak terkecuali. XD

Related Posts with Thumbnails

Followers